Communicatie voor bedrijfstrainingen

Stoppen met roken is een gevoelig onderwerp. Het aantal medewerkers dat wil stoppen met roken staat of valt met goede communicatie. Om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk rokers de training bijwonen, adviseren wij de onderstaande wijze van communiceren te volgen.

Een aanpak op organisatieniveau

Besteed op organisatieniveau aandacht aan het onderwerp. Op deze manier krijgen de rokers niet het gevoel dat hen iets wordt opgelegd, maar wordt hen een mogelijkheid geboden. Wanneer het onderwerp ‘stoppen met roken’ in de organisatie gaat leven, zullen rokers hier onderling over praten en elkaar motiveren om deel te nemen.

Vrijwillige deelname

Het is belangrijk dat deelname aan de training geheel vrijwillig en vrijblijvend is! Door medewerkers te verplichten om deel te nemen bereik je een averechts effect.

Downloads

Download hieronder onze communicatie materialen.

Voor Stoptober hebben we een aangepaste poster en folder gemaakt. Klik op de linkjes om deze versies te downloaden.

Het communicatieplan

Maak in de communicatie gebruik van het volgende stappen plan:

  1. Informeer leidinggevenden. Bij het motiveren van medewerkers is een belangrijke rol weggelegd voor leidinggevenden. Wij hebben een voorbeeld tekst opgesteld die naar alle leidinggevenden gestuurd kan worden, zodat zij hun medewerkers in de gelegenheid stellen en stimuleren om deel te nemen aan de training. Dit bericht dient als vooraankondiging.
  2. Informeer medewerkers. We hebben ook een voorbeeld tekst gemaakt voor communicatie naar medewerkers. Tevens is er een folder met informatie over de training deze kun je als bijlage meesturen.
  3. Promoot de training. Nadat je de mail aan de medewerkers hebt verzonden kun je de promotie verder uitzetten. Denk hierbij aan het plaatsen van een bericht op intranet, verspreiden van folders en het ophangen van posters. Posters en folders bij voorkeur niet in een rokersruimte verspreiden.

Alle genoemde materialen kan je hiernaast downloaden.

7

Neem contact op

Wil je informatie of heb je vragen? Neem dan contact met ons op.

Neem contact op