Hoe zit het met gewichtstoename na het stoppen met roken?

Je wilt dolgraag stoppen met roken maar je bent bang dat je zult aankomen als je stopt met roken. Hoe zit het met gewichtstoename na een stoppen met roken training van Allen Carr?

Wat zeggen deskundigen?

De website ikstopnu.nl (van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport) zegt het volgende over gewichtstoename bij stoppen met roken:

''Rokers die stoppen worden soms enkele kilo’s zwaarder. Ongeveer 4 op de 5 rokers die stoppen met roken komen aan. Hoe kan dat? Nicotine stimuleert de stofwisseling. Als je stopt, krijgt je stofwisseling weer zijn natuurlijke tempo: meestal wat langzamer. Bovendien ruik en proef je beter, waardoor je meer zin kunt hebben in eten. Het smaakt allemaal lekkerder, dus is het makkelijker om te veel te eten.''

Enkele kilo's aankomen door een verandering in je stofwisseling is geen reden tot grote zorg. De ervaring leert dat als je je vaste eetgewoonten aanhoudt, dat eventuele tijdelijk extra gewicht naar alle waarschijnlijkheid vanzelf weer verdwijnt.

Onze visie op gewichtstoename na stoppen met roken

Veel mensen stoppen met roken met een onjuiste gedachtegang. Ze blijven na het stoppen rondlopen met het idee dat ze niet meer 'mogen' roken. Ze hebben het gevoel dat ze zichzelf iets ontzeggen en denken dat ze iets nodig hebben ter vervanging. Ze gaan snoepen of eten vaker tussendoortjes. Herkenbaar?

Dit is volgens ons voor veel mensen de kern van het probleem bij gewichtstoename na het stoppen met roken. Tijdens de Allen Carr-training doorbreken we samen deze onjuiste gedachtegang.

Ervaar je problemen of heb je advies nodig? Bel ons op 085 073 33 99. Dan kijken we samen in hoeverre eventuele gewichtstoename na het stoppen met roken samenhangt met het gestopt zijn en het zoeken naar vervanging.

Tips om op gewicht te blijven

  • Eten voldoende: Door voedsel te eten vol bouwstoffen, vocht en vezels houd je je spijsvertering aan de gang. Natuurlijke oliën, noten, granen en producten als fruit en groenten verhogen je metabolisme.
  • Bewegen: Na het stoppen met roken merk je dat je meer energie krijgt. Gebruik die energie om te bewegen!
  • Geniet ervan dat je niet meer hoeft te roken!