Gewichtstoename na stoppen met roken?

Allen Carr's Easyway

Je wilt dolgraag stoppen met roken maar je bent bang dat je zult aankomen als je stopt met roken. Hieronder hebben we de veel gestelde vragen en tips over gewichtstoename na stoppen met roken op een rijtje gezet.

Twee veel gestelde vragen

“Ik ben al eens eerder gestopt met roken, toen kwam ik in korte tijd kilo’ s aan en ben om die reden weer gaan roken. Nu wil ik weer stoppen maar ik ben ontzettend bang voor gewichtstoename na het stoppen met roken…”

In korte tijd aankomen is heel vervelend en dat willen we geen van allen. Daar moet je dus iets aan doen. Je kunt een kaakklem laten zetten, je kunt heroïne gaan gebruiken of je kunt kiezen voor pillen en poeders waarmee je extreem snel afvalt. Waarschijnlijk doe je niets met dit advies. De kaakklem vind je belachelijk, de drugs verslavend en de pillen ongezond. Maar…weer gaan roken is net zo belachelijk, verslavend en ongezond.

“Maar ik kwam toch echt aan na het stoppen met roken. Hoe verklaar je dat dan?”

Het is een wijdverbreid misverstand dat je aankomt door het stoppen met roken. Als roker ken je het verschil niet meer tussen het lege gevoel als je een tijdje niet gerookt hebt en een hongergevoel. Omdat je lichaam gaandeweg ongevoelig wordt voor het effect van nicotine zal je zelfs terwijl je rookt last blijven houden van dat lege gevoel. Als roker heb je altijd honger! Maar het is een onechte honger die niet weggaat door eten en ook niet meer door het opsteken van een sigaret.

Stoppen met roken betekent dat je lichaam weer in een normale situatie terechtkomt. Dat is een enorme vooruitgang, maar je hebt wel tijd nodig om eraan te wennen. Fysiek en psychisch zal je na het stoppen moeten wennen aan de nieuwe situatie. Gun jezelf die tijd. Stoppen met roken is niet slecht voor je gewicht. Steeds weer beginnen en dan weer stoppen en weer beginnen, dát is slecht. Daar kom je kilo’s van aan.

Ons advies

  • Eten: Door voldoende natuurlijk voedsel te eten vol bouwstoffen, vocht en vezels houd je je spijsvertering aan de gang. Natuurlijke oliën, noten, granen en producten als fruit en groenten verhogen je metabolisme.
  • Bewegen: Door bewegen neemt ook je verbranding in rusttoestand toe. Nu je gestopt bent met roken zul je merken dat je meer energie krijgt. Gebruik die energie om te bewegen, daar is een mens immers voor gemaakt. Bewegen doe je niet een uurtje per week in de sportschool of op de golfbaan, bewegen doe je de hele dag door.
  • Geniet ervan dat je niet meer hoeft te roken!

Merk je dat het toch problemen geeft? Dan raden we aan om even telefonisch contact met ons op te nemen (053 478 43 62) om te zien in hoeverre het samenhangt met het gestopt zijn en het zoeken naar vervanging.

Neem contact op

Wil je informatie of heb je vragen? Neem dan contact met ons op.